Opbouw van het Programma
Het BoksBalance-programma is opgebouwd in verschillende fases, verspreid over 12 weken, elk gericht op specifieke vaardigheden en ontwikkeling.
Fase 1: Basisvaardigheden
Jongeren leren basis bokstechnieken en werken aan eerste vaardigheden rondom spanningsregulatie en zelfcontrole. Deze fase legt het fundament voor verdere ontwikkeling.
Fase 2: Gevorderde vaardigheden
Jongeren verdiepen hun emotieregulatie, werken aan bewustwording van gedachten en gevoelens en oefenen sociale vaardigheden in een veilige omgeving.
Fase 3: Integratie en zelfstandigheid
Jongeren passen geleerde vaardigheden toe in (gecontroleerde) sparringsvormen en ontwikkelen een persoonlijk actieplan voor blijvende resultaten.
Fase 4: Terugvalpreventie
Na het traject bieden we nazorggesprekken aan na 4, 8 en 12 weken om terugval te signaleren en te voorkomen.
Fase 1: Basisvaardigheden
Jongeren leren basis bokstechnieken en werken aan eerste vaardigheden rondom spanningsregulatie en zelfcontrole. Deze fase legt het fundament voor verdere ontwikkeling.
Fase 2: Gevorderde vaardigheden
Jongeren verdiepen hun emotieregulatie, werken aan bewustwording van gedachten en gevoelens en oefenen sociale vaardigheden in een veilige omgeving.
Fase 3: Integratie en zelfstandigheid
Jongeren passen geleerde vaardigheden toe in (gecontroleerde) sparringsvormen en ontwikkelen een persoonlijk actieplan voor blijvende resultaten.
Fase 4: Terugvalpreventie
Na het traject bieden we nazorggesprekken aan na 4, 8 en 12 weken om terugval te signaleren en te voorkomen.
Praktijkvoorbeeld

"Tijdens de integratiefase leert een 17-jarige jongen die snel opvliegend is, om in een lichte sparring zijn boosheid te controleren en kalm te blijven onder druk."
Door gerichte oefeningen en reflectiemomenten heeft hij geleerd zijn emoties te herkennen voordat ze escaleren. De fysieke training geeft hem een uitlaatklep, terwijl de begeleiding hem helpt inzicht te krijgen in zijn triggers en alternatieve reacties te ontwikkelen.

Ali Zoubai
Trainer BoksBalance
Thema's per Fase
Elke fase van het programma richt zich op specifieke thema's die bijdragen aan de ontwikkeling van de jongeren.
Zelfinzicht
Door reflectie en begeleiding krijgen jongeren inzicht in hun eigen gedragspatronen en de oorzaken hiervan.
Hierdoor kunnen ze bewuster keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen voor hun acties.
Emotieregulatie
Jongeren leren herkennen wanneer hun spanning oploopt en welke technieken ze kunnen inzetten om emoties zoals boosheid, angst of verdriet te reguleren.
Boksen biedt een directe fysieke ingang om deze emoties te voelen en te leren sturen.
Zelfvertrouwen en Weerbaarheid
Door succeservaringen in de trainingen bouwen jongeren aan hun zelfvertrouwen.
Ze leren grenzen stellen, opkomen voor zichzelf en omgaan met afwijzing of kritiek.
Praktijkvoorbeeld

"Een 15-jarige jongen leert tijdens een individuele training hoe hij fysiek en verbaal 'nee' kan zeggen. Door defensieve bokstechnieken oefent hij letterlijk en figuurlijk het afweren van ongewenste invloeden."
In de eerste fase leert hij basishouding en verdedigingstechnieken die hem letterlijk steviger doen staan. In fase twee oefent hij met het herkennen van situaties waarin hij grenzen wil stellen en hoe hij deze kan communiceren. In de laatste fase past hij dit toe in realistische scenario's en ontwikkelt hij een persoonlijk actieplan voor moeilijke situaties in zijn dagelijks leven.
Werkvormen en Methodieken
Tijdens BoksBalance maken we gebruik van een combinatie van fysieke, mentale en sociale werkvormen.
Bokstraining
Gerichte technieken en combinaties die aansluiten bij het thema van de sessie (bijvoorbeeld controle, grenzen stellen, samenwerken).
- Jab-cross combinaties voor focus
- Verdedigingstechnieken voor grenzen
- Partnerwerk voor samenwerking
Ademhalingstechnieken
Jongeren leren ademhalingsoefeningen zoals de 4-7-8 techniek om stressmomenten te reguleren.
- 4-7-8 ademhalingstechniek
- Buikademhaling voor kalmte
- Ademfocus tijdens inspanning
Reflectieopdrachten
Na fysieke activiteiten reflecteren jongeren op hun gedrag, emoties en gedachten, gekoppeld aan hun persoonlijke doelen.
- Emotielogboek bijhouden
- Gedachten uitdagen oefening
- Succesmomenten identificeren
Praktijkopdrachten
Jongeren krijgen opdrachten mee om ook buiten de sessies te oefenen, zoals het herkennen van spanningssignalen of het benoemen van successen.
- Dagelijks spanningssignalen noteren
- Succesmomenten bijhouden
- Grenzen stellen in dagelijks leven
Praktijkvoorbeeld

"Een jongen die vaak lichamelijk gespannen is, leert via boksen eerst spanning los te laten en vervolgens door individuele begeleiding woorden te geven aan wat hij ervaart."
Door de combinatie van fysieke oefeningen en reflectiemomenten leert hij niet alleen zijn lichaamssignalen herkennen, maar ook begrijpen wat deze betekenen en hoe hij hierop kan reageren. De bokstraining geeft hem een veilige uitlaatklep voor zijn spanning, terwijl de individuele begeleiding hem helpt zijn ervaringen te verwoorden.